Ik had laatst een cursist voor een les Argentijnse tango. Echter was er even een klein misverstand. De dame in kwestie had tot dan toe namelijk lessen ballroomtango gehad en zij was zich niet echt bewust van de verschillen tussen beide danslessen. Uiteindelijk heb ik toch een hele leuke les gegeven en er ging een wereld voor haar open. Dit bracht mij op het idee om een artikel te schrijven met de belangrijkste verschillen tussen de Argentijnse tango en de ballroomtango.
Figuren versus improvisatie
Het grappige is dat de meeste mensen, bij het woord tango, als eerste denken aan de ballroomtango. Dit komt met name door Hollywood, die de ballroomtango (de bekende roos in de mond, handen in elkaar en grote marcherende passen naar links en rechts) heeft gepromoot in vele films. Men realiseert zich niet dat de ballroomtango eigenlijk een soort opgepoetste en aangepaste versie is van de Argentijnse tango. Enerzijds is de tango aangepast omdat deze daardoor ‘netter’ zou zijn voor het westerse publiek en de high society van Parijs. Daarnaast is het voor ballroom danssport makkelijker om te jureren tijdens de danswedstrijden. De focus van de danslessen bij de ballroomtango ligt voornamelijk op het leren van figuren. Op hoger niveau is er wel variatie mogelijk. De Argentijnse tango daarentegen berust zich vooral op improvisatie. Er zijn wel vaste stappen, maar deze worden heel willekeurig gebruikt in de dans. Er ligt een nadruk op de dialoog tussen de leider en de volger. Vandaar dat er bij de tangolessen veel aandacht wordt besteed aan het leren leiden en volgen en niet op het alleen maar leren van stapjes. Qua dans is de Argentijnse tango enorm doorontwikkeld en eigenlijk nog steeds in ontwikkeling. Je vindt er dan ook veel verschillende stijlen, variaties en stromingen in terug.
De tangomuziek
De muziek in de Argentijnse tango is veel gevarieerder dan de ballroom tangomuziek. Er zijn vele orkesten en typen muziek en ritmes. Vandaar dat Argentijnse tango dansers de hele avond op tangomuziek kunnen dansen. Belangrijke orkestleiders zijn o.a. Di Sarli, D’Arienzo, Troilo en Pugliese, die allen muziek maakten om op te dansen. De verschillen tussen deze belangrijke orkestleiders zijn goed hoorbaar, waardoor iedere tango weer anders is om op te dansen. Naast de ‘reguliere’ tango’s heb je Argentijnse tango ook nog de Walz en de milonga. De laatste jaren zijn er, in de Argentijnse tangoscene, nieuwe stijlen bijgekomen, zoals de Neo tango (Gotan Project, Bajafondo) en non-tango, waarbij tango gedanst wordt op hedendaagse muziek. (Bijv. Grace Jones performing I’ve Seen That Face Before).
Het competitie element
In de ballroom scene is competitie eigenlijk heel gewoon. Dit is ook waarom de Argentijnse tango is aangepast tot een ballroomtango, zodat deze beter te beoordelen is. De Argentijnse tango heeft wel competities, al zijn die eigenlijk alleen op heel hoog niveau (bijvoorbeeld een keer per jaar de wereldkampioenschappen in Argentinië). De meerderheid van de tangodansers is eigenlijk niet competitief en vindt een wedstrijdelement niet echt passen in de filosofie van de Argentijnse tango. De meesten tangueros vinden de Argentijnse tango een dans van het volk en zelfs een manier van leven. Het gaat om het sociale karakter, de muziek en de connectie tussen mensen. Je ziet op de salons dan ook jong en oud met elkaar dansen. Vandaar dat er in Nederland wel veel salons zijn en eigenlijk vrijwel geen wedstrijden.
De Omarming (Abrazo)
De omarming (oftewel Abrazo) is in beide dansen heel anders. Bij de Argentijnse tango is de bovenkant dicht bij elkaar en staan de heupen verder van elkaar af. Bij de ballroomtango is het andersom en houdt men de heupen juist dicht bij elkaar en de borst van elkaar af. Ook kijkt de volger over de linker schouder van haar partner, terwijl bij de Argentijnse tango de hoofden elkaar juist (bijna) aanraken in de zogenaamde close embrace.
Anders dan in de ballroom heb je bij tango hart tegen hart contact
Snelle hoofdbewegingen
Karakteristiek voor de ballroomtango zijn de snelle korte bewegingen zoals de snelle schudbeweging van het hoofd. Dit komt in de Argentijnse tango vrijwel niet voor.
De passen
In de ballroomtango blijven de voeten dicht bij de vloer. De Argentijnse tango daarentegen heeft veel decoratieve bewegingen zoals de boleo, waarbij de man het been van de vrouw met een ronde zweep beweging de lucht in leidt. Een andere echte Argentijnse tango beweging is de parada waarbij de leider de voet van de vrouw, en haar doorgaande beweging, tegenhoudt en tot slot de gancho waarbij het been van de volger als een soort haak tussen de benen van haar partner wordt geleid.
Artikel geschreven door Roshan Warjavand, eigenaar van privelestango.nl